Scrisoare din Paris, text de Doina LEMNY


Scrisoare din Paris
Atelier 35 din Iași
text de Doina LEMNY

Invitația primită de la redacția ARTA de a așterne câteva impresii despre o parte din viața trăită în mediul artistic ieșean în anii 1980 m-a obligat să mă întorc în timp și să mă regăsesc pe mine însămi și cu artiștii din generația mea cu care, la un moment dat, am format Atelierul 35. Mai mult observator decât actor al acestei generații, am păstrat întotdeauna o distanța impusă și de poziția mea profesională, de muzeograf la muzeul de artă din Iași și de dorința intimă de a mă proteja de vreo influență de moment.

Sunt invadată de un mozaic de imagini dintr-o perioadă de triste și jenante amintiri politice, edulcorată însă de o ambianță bon enfant, întreținută de creatorii ieșeni ale căror ateliere – cele mai multe ale tinerilor de pe strada Lăpușneanu -  se transformau seara în adevărate cafenele artistice. Antrenați într-un dialog de generații cu artiști din strada Armeană, cu „maeștrii” care le-au fost unora și profesori, tinerii simțeau povara unei tradiții moldovenești în care domina peisajul molcom al dulcelui târg al Iașului, cu diversitatea lui de lumini, cu ritmul încetinit al unei vieți de provincie, fără accidente spectaculare. Dar „povara” aceasta le-a servit un moment dat de scut în spatele căruia viața fiecăruia putea să se desfășoare molcom, fără accidente și fără rupturi. Era și acesta un mod de a-și exprima adeziunea la o formație temeinică, la „meserie”, cum le plăcea unora să spună, considerând că învățătura perspectivei, a desenului și mai ales a paletei de culori erau instrumente suficiente de expresie. Mulți dintre ei se lăsau purtați de varietatea pitorescului tradițiilor românești și, continuând imaginile înscrise în plastică de Dimitrie Gavrilean sau Liviu Suhar, le reînviau pe pânză acumulând măști populare, obiecte de rit, peisaje nostalgice. Alții se lăsau purtați de mitologie și de bogata iconografie a fantasticului. Era și acesta un mod de a conturna realul!  Se instaurase un fel de competiție nedeclarată între artiști în a expune periodic  și a atrage cât mai mult public. Dar și până această competiție lăsa impresia unei complicități în care fiecare trebuia să se strecoare fără să zguduie structurile sau să dereanjeze ordinea prestabilită, confirmată de artiștii din strada Armeană, demni urmași ai maeștrilor artei românești din generația lui Corneliu Baba.
Știam că la București o nouă generație încerca prin experimente să depășească limitele cadrului picturii, reprezentarea unei idei făcându-se prin reprezentanții – performanțe, prin ieșirea din cadrul strict al “tabloului”. Prin video și instalații. Erau doar încercări despre care doar auzeam, ca un ecou în surdină, despre care nu se putea da seama în presă.  M-am întrebat însă dacă la Iași aceste încercări aveau loc?!
E greu de crezut că o artă underground se dezvolta în aceste ateliere, unde și discuțiile mergeau în consens și reveneau foarte adesea la aceeași preocupare de a expune undeva, și mai ales la galeria Lăpușneanu sau la Cupola situată  în chiar centrul orașului, în piața Unirii. Se insatalase un ritm expozițional și fiecare se ambiționa să se prezinte cu ultimile lucrări: să fi fost Tectonicele lui Traian Mocanu semne prevestitoare ale vreunui cutremur al ordinii prestabilite? Sau instalațiile de design vestimentar ale Anicăi Bodescu, performanțe incipiente ale căror personaje tindeau la o expresivitate particulară? Retras în propriile-i căutări, Jeno Bartos explora muzicalitatea culorii, iar Valeriu Gonceariuc, fidel suprarealismului, prefera să plonjeze în fantastic, creându-și un univers în care personajele, venite adesea din mitologie, îl purtau în afara unei realități inconfortabile.
Un flash îmi revine uneori, când nostalgia Iașului mă cuprinde, și mai ales a clipelor pe care le-am trăit în mijlocul cercului de artiști din generația mea: “Copacul” – tema pe care am ales-o de acord comun pentru o expoziție la galeriile Cupola în cadrul Atelier 35. Propunând acest subiect, m-am gândit firește la simbolistica copacului, de stâlp al vieții, de legătură pe care el o asigură între pământ și cer, sau altfel zis între oameni și divinitate, între vizibil și invizibil. Simbol și al fertilității și deci al renașterii și eternității, învestit prin tradiție prin puterea de a absorbi cunoașterea, copacul, în anumite credințe, e purtător de spirit, de suflet. Toate acestea reunite dădeau un subiect de reflecție plastică care se putea adapta tehnicilor practicate de artiștii ieșeni și care îi punea în același timp într-o situație confortabilă, de a nu cânta meritele regimului, dar nici de a le critica. Acesta a fost un aspect al rezistenței artiștilor de la Iași, care, din acest punct de vedere, erau solidari. Dovada a fost că până și la această expoziție inițiată în cadrul Atelier 35 au participat, alături de generația tânără, și artiști din strada Armeană, din generația seniorilor, ca Dan Hatmanu, Liviu Suhar, Adrian Podoleanu. Unirea întărește rezistența, dar nu asigură și luările de poziție individuale, uneori explosive, generatoare de schimbare și de evoluție.
                                                   (sursa Arta, revistă de arte vizuale:, nr. 4-5, 2012)