Salonul promisiunilor, text de Petru BEJAN


Salonul promisiunilor
text de Petru BEJAN

Generațiile culturale au o logică a evoluției aproape indiferentă la condiționările strict biologice. Ordinea naturii este îndeobște previzibilă; generațiile, în acest context, păstrează cadența temporală obișnuită, cea care separă maturitatea de copilărie, timpul părinților de cel al copiilor, „avansul” bătrînilor față de precocitatea mai tinerilor. Fatalitatea ereditară, se știe, funcționează succesiv. Datorită decalajului inevitabil, odraslele iau „distanță” față de genitori, socotindu-i pe aceștia din urmă „depășiți” sau vădit anacronici. În literatură, muzică sau artă, primenirile se fac mai rapid, adesea imprevizibil și după criterii conjuncturale.  Pînă la 30-40 de ani, personalitățile sînt deja profilate, reclamînd o firească recunoaștere exterioară. Uneori confirmările vin mult prea tîrziu, alteori - deloc.  Pentru artiști, cel puțin, tinerețea nu este automat un atú al valorii, cum nici bătrînețea un stigmat irevocabil al decadenței.
Organizat la World Trade Center (Hotel „Europa”) din Iași, Salonul 35 reunește majoritatea artiștilor vizuali ieșeni din noua generație. Cifra în cauză este, de altfel,  și o barieră temporală impusă participanților, marcînd vîrsta maximă pînă la care se pot ralia evenimentului desfășurat cu scadență anuală. Trecute în prealabil printr-un filtru critic selectiv, lucrările ilustrează preocupările curente ale celor aflați la început de carieră, dar angajați în aproximarea unor „rețete” stilistice personale. Numărul impresionant al expozanților (elevi, studenți, masteranzi, absolvenți) contrazice prejudecata vreunei „oboseli” sau „crize” în registrul praxisului artistic. Sînt etalate pe simezele spațiosului hotel mai toate genurile vizuale: pictură, grafică, sculptură, lucrări textile, ceramice, metalice, în hîrtie, digitale… Proiectele colective și instalațiile video au făcut obiectul unei secțiuni distincte, accesibile on-line.
Departe de a decepționa, diversitatea proiectelor vorbește despre libertățile artistice asumate, dar și despre posibilitățile inepuizabile de combinare a semnelor plastice. Între debutanți, se detașează în mod plăcut mulți dintre elevii Liceului de Artă „Octav Băncilă”: Ana-Maria Țugui (colaj textil), Răzvan-Iulian Arghir (grafică), Loredana-Andreea Grosu (pictură abstractă). Suprind în chip convingător și tineri graficieni de felul unor Dan Andrei  Morteci, Bogdan Grozavu, Paul Petru Nedelcu, Ștefan Amatiesei (colaj digital). Pictura este însă cel mai consistent reprezentată. Cîteva nume par a se detașa simțitor prin maturitatea compozițiilor și a soluțiilor expresive: Ioana Laura Croitoru, Ioana Palamar, George Cernat, Alexandru Racu, Irina Voicu, Rodica Grosu. Frontul sculptural îi surprinde în avaposturi pe Adi Petronel Dănilă, Dan Grecu și Vlad-Ștefan Mititelu, autorii unor lucrări cu o forță sugestivă demnă de remarcat. Colaje îndrăznețe în suporturi inedite propun, între alții, Raluca-Simona Hodoroabă, Olga Mihoc și Romario Fînaru. Premiantul de anul acesta al filialei UAP a fost Claudiu Ciobanu  - o prezență tot mai constantă și convingătoare la evenimentele de profil ale breslei.
Salonul 35 al artiștilor ieșeni oferă o imagine relevantă  a preocupărilor tinerei generații. El ne dă, totodată, indicii importante asupra celor care pot face pasul decisiv de la staza promisiunilor la deplina confirmare. Merită, așadar, să aruncăm o privire atît în expoziție, cît și în catalogul de față…   
                                                                     (sursa: Catalogul Atelier 35 Iași, 2012)